18 oktober 2009

Jag behöver er hjälp till min skoluppgift!


I veckan ska vi jobba med typiska svenska hem.. Tänkte därför ta lite hjälp av er mina inredningstokar!
Hur tycker ni ett typiskt svenskt hem ser ut?

Jag har lite funderingar..
- Ofta är köket öppet eller av större storlek eftersom vi generellt i Sverige ofta har köket som samlingsplats.

- Man möblerar oftast efter TVn. soffan är placerad så att man ska se TV n bra istället för att kanske placera den så att man får fin utsikt ut utanför huset

- Plattv känns det som varenda svensk har numera

- Eftersom IKEA kommer Sverige så är det kanske inte så konstigt att deras möbler köps väldigt flitigt i vårt avlånga land..

- Om man renoverar så prioriteras en fin toalett och köket.. Sovrummet är nog minst viktigt eftersom man är där väldigt lite. Vardagsrummet är det rum där man har TV och förändrar relativt sällan. Dock ändrar man nog mest smådetaljer som arrangemang på bordet mm här.

- Uterum eller uteplatsen är väldigt viktig för oss under sommarhalvåret.. här umgås man och grillar...

Jag funderar på hur många olika stilar man kan urskilja i Sverige om man tittar på det rent generellt sätt.. I min egen ålder är jag van vid att de flesta har köpt nästan hela lägenhetsinnehållet på IKEA.. Sen finns det en retro trend som kanske oftast återfinns hos yngre.. Bland 50 + tror jag det antingen är vanligt att man har blandat ärvt och saker man köpt under livet (här räknar jag in alla shabby chic älskare med) eller så har man kommit till ett stadie där man dragit ut allt för att ersätta det helt med mio möbler..

I Sverige finns det ett allmänt stort intresse för heminredning vilket är väldigt kul..

Men för att återgå! Vad tänker ni!? Har alla en Billybokhylla? Tycker ni det finns ett typiskt svenskt hem? Kan ni urskilja några särskilda stilar?

2 kommentarer:

Dona blogg sa...

Hej!
Ingen enkel uppgift. Får nog klura lite...
Vilka vackra smycken du visar i förra inlägget :)
Och ett jättegrattis till nya jobbet!! (är lite avis...)

Ha det gott!
/Pernilla

Jennie Adawi sa...

Haha, jag har en Billybokhylla i allafall, OCH det mesta är köpt på IKEA!