11 oktober 2010

Öka försäljningen i butiken

Visste du att det finns en anledning till att kryddorna i hyllan i butiken ska stå i oorgning även om många kunder tycker det är oerhört irriterande? Det beror på att om de står i ordning köper de flesta kunder bara precis den kryddan de tänkt köpa från början och butiken förlorar 6 % på detta. Om de istället står i oordning kommer du troligtvis lägga ner en eller två kryddor till i vagnen i bara farten innan du hittar den rätta kryddan.

Om man ger kunderna 10% rabatt har studier visat att man ökar sin försäljning med 20 % och om man dessutom annonserar om att man har 10% ökar försäljningen med hela 78 %.. Det är rätt mycket!

Det är fakta liknande detta som jag för tillfället sitter och pluggar på inför fredagens tenta. Intressant och väldigt användbart i det kommande yrket! Desto mer man läser om alla undersökningar desto mer funderar man på om butiker verkligen har råd att inte använda sig av visual merchandisers för att öka sin försäljning?

Bilden är tagen på Udda Tina i Lund där jag ska spendera en hel del tid i höst. Jag ska arbeta med kundströmsanalyser, exponering i butik/fönster (jippiee!!! snart julskyltning!!) och sen ska jag även göra en ny hemsida till dem! Detta ska bli super kul! Förhoppningsvis får jag dela med mig lite av bilderna här. Butiken har ett typiskt josefin-sortiment med Pip kollektion, Lisbeth Dahl, Rice och stor favoriten Bungalow!

Dags att sätta sig vid böckerna igen.. Hoppas ni får sol på näsan idag!
Josefin

1 kommentar:

Blogg by Maliin Stoor sa...

Bra ord!

Lycka till med uppdragen!


Maliin