6 oktober 2010

Vad är det som kunder ser i en butik? Visual merchandising

I skolan jobbar vi för tillfället med s k mekanisk försäljning. Kort beskrivet handlar det om varor som säljer sig själv utan att en försäljare står bredvid och pratar för varan. På IKEA är man t ex väldigt bra på mekanisk försäljning. Man använder en tydlig butikskommunikation där kunderna kan se prisuppgifter, hur varan fungerar och var man hittar den på ett tydligt sätt.
I en inspirerande och lättförstådd miljö underlättar man köp. Ni vet väl själva hur många gånger som man inte hittat priset på en vara och därför struntat i att ta reda på vad den kostar?

Det finns många metoder som man som visual merchandiser använder sig av att styra kunden. Detta kan låta lite negativt men det är beroende på hur man väljer att se det. Exempelvis gör du kunderna en tjänst när du gör så att de ser varorna tydligare, anars hade de ju missat dem! Samma gäller när man placerar (exponerar) en vara bredvid en annan vara som kan tänkas användas ihop. Detta är något som borde utvecklas mycket mer. Tänk dig att du är i bokhandeln och vill köpa en bok om bakning till en vän och bredvid har man placerat fina muffinsformar. Kanske hade du aldrig kommit på tanken att komplettera presenten med dessa om det inte hade varit för dess placering. Tänk dig även att du ska köpa en dammsugare och sen kommer du hem och kommer på att du glömt köpa dammsugarpåsar. Ofta finns det sätt att styra kunden till att köpa ett visst varumärke. Detta används ofta i matbutiker. Ex. tar man in ett tredje märke av en vara för att styra kunden att köpa varan i mittenpriset. På Willys har man t.ex. tagit in eldorado som billigare märke medan det finns ett större varumärke som har det dyraste priset. På så sätt kommer en väldigt stor del av kunderna att välja Willys egna som är mellanpriset.

Det är lätt att tro att visual merchandising handlar om att "göra fint" men det ligger så mycket mer bakom. Dels bygger mycket på psykologiska undersökningar man gjort om kunderna och dels är det i grund och botten försäljningsinriktat, genom visual merchandising kan man öka försäljningen!

Sådär.. där fick ni en liten lektion såhär innan kvällen!

2 kommentarer:

Piah sa...

Ja,och så går man på det gång på gång... Lindex =köp tre betala för två osv.visst borde man vara mer på sin 'vakt' där.men det är en njutning att gå in i en butik som har vacker ordning.;)Hoppas Du förstår vad jag menar? kram *piah*

Blogg by Maliin Stoor sa...

Helt rätt!

Man kan dra det hur långt som helst och egentligen blir det Service till kunden!

Lycka till


Maliin