16 mars 2011

Fruktansvärt god fisksoppa med apelsin




Kom hem helt iskall på grund av den enorma stormen som råder och bestämde mig för att prova en fisksoppa som jag hittat recept på hos Arla. Den var såå god! precis lagom stark - inte för stark och med lagom smak av apelsin och kryddor. Helt enkelt en toppensoppa som passar bra att bjuda på också.

Här har ni receptet

4 port
500 g fiskfilé, t ex torsk och lax
2 purjolökar
2 msk vetemjöl
8 dl vatten
4 msk konc hummerfond
2 dl Arla Ko® vispgrädde
3 stjärnanis
1 tsk sambal oelek
rivet skal av 1 apelsin
Topping:
100 g skalade räkor
2 msk hackad timjan
1 finhackad vitlöksklyfta

Strimla purjolöken grovt och skär fisken i bitar. Vispa ihop mjöl och vatten i en kastrull. Koka upp under omrörning. Tillsätt fond, grädde, stjärnanis, sambal oelek och apelsinskal. Lägg i fisk och purjolök. Låt soppan sjuda 3–5 min. Grovhacka räkorna och blanda med timjan och vitlök. Toppa med räkblandningen vid servering. (Jag missade dock detta och slängde i detta tidigare så att räkorna blev helvarma istället, fungerade finfint!!)

Så mycket recept de blivit de senaste veckorna på diverse kanske jag borde satsa på att bli matstylist istället.. haha

1 kommentar:

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhh de såg riktigt mummsigt ut.. älskar soppor i alla slag och vi äter de ganska ofta faktiskt... Denna ska jag verkligen laga.. Kanske den passar med mina matmuffins jag testade härom dagen..
Kraam kram