28 april 2011

Lite visual merchandising visdom


Dålig bild fotograferat i all hast med mobilkameran. Skyltning från Tehuset java i Lund i helt underbara glada färger! De har ofta väldigt inspirernade skyltning och är duktiga att visa vad de har att erbjuda trots sina begränsade små fönster. Men finn ett fel...? kan vara en tillfällighet men det finns inga prisskyltar i fönstret och inte i något av de andra heller. Detta är en av de största fel man kan göra i en skyltning eller varuexponering. om jag minns procentsatsen helt rätt så är det hela 80 % som väljer att låta bli att ta reda på priset trots att de egentligen är intresserade av en vara. Med andra ord förlorar man massor på att inte skriva ut priserna. Det är lätt att kunden tänker "den är för dyr för mig ändå så det är ingen idé att jag ens tar reda på vad den kostar". Då kan man fråga sig varför man gjort en skyltning överhuvudtaget och lagt all den tiden? Det är även så att butiker med skyltning mot en större gata är tvungna att skriva ut sina priser och det tror jag mestadels är de stora kedjorna som känner till.

2 kommentarer:

Noamaja sa...

Hej fina!
Det är ju så spännande med hur vi fungerar och hur en skyltning fungerar! Förstår att du har ögonen på skyltningar nu;-)

Ja men apropå mitt överraskande besök...visst är det så att vi som har som många idéer kring vår inredning behöver utmanas lite ibland;-) Det är så klart så mycket viktigare att en gäst känner sig välkommen, oväntad eller ej, än att det är tip top städat;-)

Vilka underbara maskrosor! De är verkligen fina...men inte i min rabatt;-)

Önskar dig en solig och varm helg!
Kram,
A

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Vilket intressant inlägg :)