14 april 2011

visual merchandising: skyltfönster trend


Det är intressant att se hur det går trender i hur man exponerar i skyltfönster. För tillfället ser vi ju som nämnt innan olika lådor precis överallt. Jag skulle nästan vilja påstå att 9 av 10 butiker använder sig av någon form av lådor i sina skyltfönster. Något annat som med har blivit tydligt är att många butiker använder mycket i sina skyltfönster. Man använder mycket props som exempelvis möbler eller som i fönstret ovan - ramar. Noa Noa har i flera år varit ganska ensamma om att ha denna typen av skyltfönster så därför är det lite extra kul att se hur andra butiker gör nu.


Jag tycker att denna typen av fönster ger en känsla av att man kikar in hos någon i deras rum. Det är en stor kontrast när man tänker på de väldigt stela skyltfönsterna vi sett nu ett tag där man mestadels bara placerar ett gäng skyltdockor jämsides varandra utan extra produkter eller möbler med i fönstret. (två översta bilder kommer från butiken mango)


      
Denna dåliga bild är från HM herrs skyltning som verkligen gjorde mig förvånad. Här använder man sig av böcker, boxar, träfigur mm mm för att ge en känsla av ett mer levande skyltfönster.

Jag gillar det! Vad tycker ni? Gillar ni fönster där det finns mycket varor eller tycker ni att det är lättare att inspireras när det är lite varor?

Inga kommentarer: