17 augusti 2011

Ett litet inlägg om mitt Finland och Tallinn äventyr

Tänkte visa några bilder från Noa Noas butiker i Finland och Estland som jag fick chansen att besöka som visual merchandiser förra veckan. Hon som skulle besökt dem fick förhinder och jag tillfrågades till min stora lycka. Jag gjorde mestadels omhängning av höstsortimentet och gjorde höst skyltfönster med alla härliga färger. Dock fotograferade jag med mobilkameran så det blev inga skyltfönsterbilder och kvaliteten är som den är!


Första bilden är från Åbo eller Turku som Finnländarna kallar staden. Där driver gulliga Annika den minsta Noa Noa butik jag varit i. Ändå känns det som att butiken har mycket saker! Till höger är från butiken i Helsingfors där jag gjorde en liten "prova sko hörna".




Lite mörkare färger med en härlig mörkblå höstfärg som passar fint med accentfärg som starkt rosa. Högra bilden är från Noa Noa på köpcentret Roca el Mar i Tallinn. Det var en stor butik med ytor som jag vanligtvis inte ser i Noa Noas butiker. Här blev det en utmaning att styla eftersom jag inte har så stor koll på hur deras typiska kund vill se ut i Noa noas kläder. Det kan handla om nerstoppat eller ej, mönstrat, mycket matchat i färg eller inte som avgör om kunderna känner att butiken vänder sig till dem eller inte.



Visst är det fina färger i höstsortimentet? Jag är väldigt förtjust i den starka rosa och senapsgula.. (fönstret nedan är som jag gjort i malmöbutiken men jag ville bara visa färgerna)


 Det var en intensiv resa som avklarades på tre dagar. Jag hann inte se speciellt mycket av städerna om man säger så. Däremot fick jag åka flygplan HELT ensam.. Visade sig att huvudkontoret inte riktigt hade koll på hur nära det var mellan Turku och Helsingfors. Jag hade lika gärna kunnat ta tåget. Men nu fick jag uppleva hur det känns att ha privatplan - haha..



Här är en snabb bild jag tog. I Finland måste det såklart vara finsk design på bordet!

Det var så roligt att få besöka butikerna! och en extra utmaning att besöka Tallinn med min engelska som är lite knagglig. Det roligaste med att hänga om butiker är att bara genom att kombinera färgerna olika så kan det kännas som ett helt sortiment för kunden. Det är speciellt extra kul att jobba med Noa Noas kläder dessutom. Som ni kanske ser inspireras även Noa noa lite av 70 talet denna höst. Mer starka färger, lite utsvängda ben och manchester. Jag brukar säga att det alltid varit min specialitet att göra en fullständig oreda för att sedan göra ordning. Jag gör det jämt och ständigt med mina egna garderober. Det är så kul att göra det i en butik då det först känns som man har saker överallt och när allt sedan får en given plats och det blir ordning får man en kick! :) Det komiska är att många kunder som passerar blir nyfikna och vill in i röran eftersom de märker att något händer. Folk drar folk.. det är mer inbjudande att gå in i en butik där tre personal hänger om och grejjar än med en personal som står och tittar bak kassan.

Nu fick ni lite vsiual merchandising med :)



1 kommentar:

Johanna Stålros sa...

Vilket himla kul jobb du har!!! Älskar höstens färger, och Noa Noa är helt klart en favorit butik. Lyxigt med ett privat flyg oxå;) kram Johanna