22 december 2011

En jul utan fulla vuxna


Idag har jag funderat extra mycket på en sak som jag skulle vilja skriva om här. Snart är det jul och det kommer finnas massor av barn i Sverige som inte får en vit jul - då syftar jag inte på snö utan alkohol. Har ni hört talas om kampanjen vit jul som IOGT-NTO har?
Man behöver inte vara med i nykterhetsrörelsen för att kunna göra något gott. Det är egentligen ganska enkelt. En tomte är inte rolig för att han är full. Man behöver inte servera alkohol på bordet framför familj eller släkt som man vet inte klarar av det och framförallt går det att ha väldigt roligt och trevligt utan att vara full. Det är så lätt att tänka att en alkoholist är en person som sitter på bänken utanför systemet i stan. Att det är en äldre man utan arbete. Men det stämmer inte. Det kan vara en mamma. Det kan vara vem som helst. Personen kan ha arbete och sköta sig hur bra som helst i långa perioder men sedan kommer de där helgerna då det "ska drickas" och man hanterar inte det.

Det gör mig så ont att veta att det finns barn som kommer spendera den kommande helgen med fulla vuxna.

Min morfar var alkoholist - en så kallad periodare. Det finns INGENT positivt för mig med alkohol som ni kanske förstår och därför bestämde jag tidigt att jag inte vill stödja en alkoholindustri som gör så mycket skada och framförallt vill jag vara ett levande exempel på att det går alldeles ypperligt att festa och ha kul utan alkohol. Jag "predikar" aldrig för nykterhet då jag tycker att var och en gör sitt val men idag gör jag undantag för att skriva detta eftersom det handlar om barn - de kan inte välja vilka vuxna de har runt sig!

Stor Kram till er!!

1 kommentar:

Johanna Stålros sa...

Så fint inlägg- håller verkligen med dig- för barnens skull så bör alla vuxna ta det lite lugnt med just alkoholen, för det är trots allt barnens högtid....Varma julkramar ifrån mig!