11 januari 2012

att arbeta som visual merchandiser


Tänkte att jag skulle berätta lite om mitt arbete eftersom jag får en hel del mail med frågor om detta. Jag har ett vikariat som visual merchandiser på Noa Noa. Som vm (förkortningen) har man ansvar för att företagets riktlinjer efterföljs i butikerna. Fokus är alltid att miljön ska vara säljande och kunden ska ha lätt att förstå vad vi kommunicerar. Mitt vikariat är på halvtid och då har jag hand om 11 stycken butiker som jag reser mellan. Hur en tjänst som vm kan se ut skiljer sig mellan olika företag. På vissa ställen arbetar man heltid som vm i en butik, på andra är en säljare vm ansvarig och på många ställen finns sedan en som har ansvar för flera butiker. Ute i butikerna kan mitt jobb variera sig men mestadels handlar det om att vi hänger om kläderna i butiken till nya färgkombinationer eller skapar skyltfönster som ska locka in kunder. Vad en omhängning gör med butiken är nästan magiskt ibland. Förr var ykestiteln dekoratör. Nutidens visual merchandiser tänker troligvis mer kundspyskologiskt än dåtidens dekoratörer gjorde.


Som vm måste man kunna inspirera de andra anställda vilket inte alltid är så lätt. Därför tror jag att man måste ha ett genuint intresse både för människor, kläder och stilar. Jag gillar att "titta på folk" detta gör jag speciellt när jag reser men även bloggar hjälper mig mycket där. Man måste också kunna se utanför sig själv. Jag fullkomligt älskar noa noas stil men det finns olika kunder man vill rikta sig till. Många tror att man måste köpa en hel klädsel men även kunden som vill köpa en tunika till sina jeans ska kunna känna att det finns något för henne. Som vm finns det vm material - detta kan vara väldigt olika mellan företag. Vanligast är nog ändå att det finns en pärm med riktlinjer över ex hur man vill att man ska tänka när man ex förändrar i butiken. Många butiker har sedan ett material som visar hur skyltfönstret ska se ut. Hos de stora kedjorna ska fönstret gärna se exakt likadant ut för att du ska känna igen dig oavsett om du är i Malmö eller Happaranda (HM är ett av företagen som har det så).  Detta tycker jag själv är väldigt tråkigt och passar inte mig som person. Därför är jag jätte glad över att vi får rekomendationer men inte exakta regler.


Genom bra visual merchandising får man kunden att handla det de glömt att de behövde, skapar ett behov hos dem och ger dem köpförslag genom att mixa plaggen på ett visst sätt på ett bord, i ett häng eller på en docka. Kunden ska inte känna att det är påtvingat men hur det än är så arbetar man med att komma åt kundens känslor. Jag har alltid haft ett intresse för färg, form och kläder och därför är det ett otroligt roligt arbete för mig. Dessutom passar det mig väldigt bra att tjänsten är på halvtid med tanke på alla andra planer jag håller på med :)

Igår anlände vårens material till mig. Underbara vårfärger på färgprov, kataloger mm.. Katalogerna kommer att komma ut i butik först om någon månad.

Självklart kunde jag inte låta bli den underbara prickiga koftan som jag siktade in mig på redan i höstas :) Hoppas att ni som mailat tycker att det var givande!


3 kommentarer:

Veronica sa...

Vilken fina kofta!! :) puss och kram!

Veronica sa...

Oj, fin kofta ska det vara :)

Johanna Stålros sa...

Fantastiskt arbete till en fantastisk tjej;) Kram