Visual merchandising


Visual merchandising is the activity of promoting the sale of goods, especially by their presentation in retail outlets.(New Oxford Dictionary of English, 1999, Oxford University Press). This includes combining products, environments, and spaces into a stimulating and engaging display to encourage the sale of a product or service. It has become such an important element in retailing that a team effort involving the senior management, architects, merchandising managers, buyers, the visual merchandising director, designers, and staff is needed.



"En betydande del av den konsumtion som sker idag, baseras på känslor och upplevelser. Miljön där köpen sker blir allt viktigare, oavsett om konsumenten befinner sig i en fysisk butik eller på webben. Detaljhandeln behöver moderna Visual Merchandisers som kombinerar kreativitet med affärsmässighet. Framtidens Merchandisers skapar säljande miljöer, både i den fysiska och den digitala butiken."  Aspero Kompetens, Malmö
Visual merchandising handlar helt enkelt om att öka försäljningen!
Det kan vara både i en fysisk och en digital butik och man arbetar mycket med att aktivera så många sinnen som möjligt hos kunden. Även om dekoratör är det yrke som ligger närmast en visual merchandiser så är det ändå inte riktigt rätt att likna det helt och hållet vid samma yrke. Även om man som visual merchandiser lägger mycket tid på att göra något tilltalande för ögat så är yrket i grund och botten även väldigt inriktade på försäljning.


I min utbildning till VM läser man bland annat butikskommunikation, färg och form, kundpsykologi och mekanisk försäljning. Dock kan man som VM även ha en framtid inom marknadsföring ocvh konceptdesign som också ges som kurser i utbildningen.

"En duktig VM arbetar med utgångspunkt från hela affärsidén"
- Pernille Winger, Utbildare på Aspero kompetens


Varje dag är vi i situationer då visual merchandising har en stor roll. Då vi handlar på ICA och gör ett varumärkesval, då vi är i sporthallen och försöker hitta till receptionen eller då vi går in på en hemsida för att klicka hem en klänning. Om hemsidan är dåligt utformad så att kunden hittar dåligt eller om den rentav är oinspirerande kan vårt köp sluta där. Därför är visual merchandising så viktigt!


Om du vill kika på inlägg som handlar om visual merchandising ska du trycka på denna länken