7 februari 2011

Abercrombie and fitch speciella sätt att arbeta med visual merchandising


Besökte den omtalade butiken Abercrobie&Fitch i Köpehamn som öppnade i höstas längs Ströget. Jag hade hört berättats om deras speciella sätt att arbeta med visual merchandising genom att tilltala flertal sinnen. I butiken möts man först av en kille som helt och hållet jobbar med att stå i dörröppningen i bar överkropp. Man erbjuds att fotograferas tillsammans med honom innan man går vidare in i butiken. Hela butiken har en nattklubbskänsla då det spelas hög housemusik och lukten från en av deras parfymer är väldigt stark. Butiksinredningen är tung och själva utformningen ger en labyrintkänsla med speglar på många ställen. På väggarna finns det stora målningar och belysningen är endast riktad på produkterna vilket gör att det känns ganska mörkt och nattklubbskänslan förstärks ytterliggare. 

När man läser på om företaget får man veta att alla butiker har modellen i dörren, parfym lukten mm. Alla anställda går efter en strikt klädpolicy och de kallas för modeller. Företaget är ett amerikanskt företag som startade med att sälja sport och träningsaktiviteter 1892. Istället för att berätta om detta så har företaget som så många andra också använt sig av en fiktiv historia om mannen som skapade företaget. Längre fram kommer de troligtvis att öppna en butik även i Stockholm.

Det sägs att företaget marknadsför sig genom att "driva med gaykulturen" och att ha en flirtig framtoning. Själv tänkte jag inte i de banorna att det var gaykulturen man drev med utan bara almänt flirtig reklam. Ex använder de sig av marknadsföringen på översta bilden.




Jag fotograferade en av deras fönster och förstod inte riktigt hur detta hängde ihop med deras övriga visual merchandising i butiken. Nu i efterhand förstår jag att det har ett samband med den fiktiva historien de vill berätta. Jag kan ändå känna att den inte riktigt motsvarade vad som väntade inne i affären.

Jag tror att företaget vill ge kunderna en känsla av att de är coola, tuffa, unga människor (oavsett ålder). Denna butiken verkade mest rikta sig till yngre människor och det skulle vara spännande att se hur de butiker ser ut där man ex har en barnavdelning som de också har i vissa städer. Oavsett om man gillar det eller ej så måste man ändå säga att de har verkligen satsat på att ge kunden en upplevelse!

Inga kommentarer: