8 februari 2011

Butiksanalys av Triumph


För ett tag sen gjorde jag en butiksanalys i en Triumph butik. När man gör en butiksanalys börjar man med att intervjua kunder och personal. Sedan gör man något som kallas kundströmsanalys där man på ett diskret sätt "följer kunder med blicken". Det går till så att man har en karta över butiken och vart allt är placerat och sedan ritar man på kartan vart kunden går. Man gör markeringar för var kunden stannar eller tar upp en vara. Utifrån detta kan man sedan analysera vart kunderna går och varför. I en bra butik rör sig kunderna i stora delar av butiken men i de flesta butiker kan man hitta så kallade "döda zoner". Anledningar till varför kunderna inte rör sig där kan till exempel vara att bord eller klädhäng är felplacerade så att de skymmer varor, att man inte har någon färg eller likanade som lockar dit kunden eller en sådan enkel sak som att belysningen är dålig.

I alla butiker behövs så kallade fokala punkter som även kan kallas fokuspunkter. Dessa punkter gör att vi förflyttar oss i butiken. Det kan ex vara en plansch, en skylt eller att man riktat belysningen på ett visst sätt. Det är helt enkelt något som lockar till sig vår uppmärksamhet. På ICA kan det handla om att man placerat ketchupen på ett visst ställe för att den röda färgen lockar oss ditåt.

När jag gjorde butiksanalysen hos Triumph fick jag även möjlighet att göra deras fönster. De skulle exponera sport bh:ar och eftersom de har ett väldigt styrt koncept där de inte får ta ut några svängar eller ens göra något litet annorlunda är det såklart inte lätt. Vanligtvis har de oftast två dockor som står rakt bredvid varandra och då tyckte jag att det var roligt att låta den ena "vända rumpan till publiken" och hasa ner byxan så att man kunde se pussmunnen som fanns på trosan. I övrigt försökte jag även få en lite sportigare känsla med hjälp av de minimala medel som fanns!

Det var ett roligt arbete och det var extra kul att få exponera något jag aldrig provat innan! Personalen var så hjälpsam och trevlig så jag vill gärna tipsa er om att handla hos dem. De har en otrolig kunskap och erfarenhet. Tydligen har 8 av 10 kvinnor fel bh storlek på sig. Dumt när det finns folk som kan hjälpa en.

Inga kommentarer: