12 februari 2011

Projekt Dahlgren1918

Under jul och nyår fick vi i uppgift i skolan att hjälpa uppdragsgivaren Dahlgren1918 som öppnar ny smyckesbutik med förlovning och vigselringar. De ville ha förslag på hur de kunde marknadsföra sin butik, hur deras monter på Bröllopsmässan kunde se ut (är nu till helgen) och slutligen även hur deras skyltfönster skulle kunna se ut!

Tänkte ge er en kik på det (ursäkta de konstiga linjerna)
Vi gav bland annat förslag på att de skulle använda sig av så kallad storytelling som många förtag gör. Dahlgren 1918 har en äldre historia som vi tyckte att de skulle använda sig av för att vara speciella. Många företag använder sig av storytelling i olika utsträckning idag. IKEA bland annat. Kort och gott handlar det om att berätta en historia om företaget för att kunden ska känna att de är något speciellt som skiljer företaget från andra. Det ger ett så kallat mervärde för kunden.


När vi skulle ge förslag på skyltfönster tänkte vi mycket på att uppdragsgivaren pratat om att nutid och dåtid skulle mötas. Storytellingen ville vi få in även här och detta löste vi med att ge förslag på att använda sig av en tv i både skyltfönstret och på mässan. På så sätt kan man lära sig lite om företaget även när butiken är stängd eller annat. Det går även att se mer av ringarna som annars är väldigt svåra att exponera då dessa är i så liten storlek.


Jag ber på förhand om ursäkt för om jag snott någon bild från någon! Vi har endast använt i idésyfte och har inte som tanke att skada någon annan som tagit bilden. (säg i så fall till så tar jag bort eller om det går bra, skriver dit namnet)

Detta var ett roligt projekt och uppdragsgivaren uppskattade det mycket vilket var ett extra plus! Det är roligt att man kan kombinera visual merchandising med marknadsföring och när man väl gör det är det ändå ganska självklart - om man vill att allt ska hänga ihop! vilket man förhoppningsvis vill om man strävar efter att komma med ett vinnande koncept.


Inga kommentarer: