23 september 2010

Hemtex nya koncept


Kan tänka mig att det är fler än jag som funderat på Hemtex "nya" koncept. Man blir lite skadad av att läsa marknadsföring i sin utbildning för plötsligt analyserar man allting. Men jag förstår verkligen inte hur de tänkte.. Först och främst. De vill förknippas med mjuka saker numera. Därav reklamen med alla gardiner, täcken och handdukar som släpps ut från ett flygplan. Det hela förstärks av att en porslins tomte går sönder. Detta är ju hur bra som helst - deras budskap är tydligt! Men sedan ser man den nya loggan som antyder både på stel och "icke mjuk" inredning. Varför valde man inte att göra en "mjuk" logga om man vill få kunder att associera med just mjukt?

Ännu mer förvånad blev jag när jag såg butikerna - de har ju blivit jätte tråkiga enligt min åsikt! Oinspirerande exponeringsytor och inga som helst överraskningar. Dessutom säljer de ju inte bara mjuk inredning längre som de säger.

Vad tycker ni? Har det blivit bättre eller sämre?

Kul vetande för visual merchandisers som mig är att Hemtex har anställt flera VM i den nya organisationen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
jag var där inne häromdagen. Lite tomt var där allt. Jag gillar deras samarbete med Odd birds, det var därför jag gick in.
kram Malin

Therese sa...

Vilken fin blogg!

Ja, jag håller absolut med dig. Reklamfilmerna är jättefina, men loggan... nä, gör om gör rätt. Hoppas dte går bra för dem iallafall.

LissenTo sa...

Håller med, hade förväntat mej något mer av Hemtex.
Ha det gott. Lissen

Anonym sa...

Jag tycker de väckte min uppmärksamhet och kanske det var det som var mening?