17 oktober 2011

att alltid vara tillgänglig


Idag är det en härlig måndag trots att jag flög upp ur sängen när byggnadsarbetarna tyckte att det passade att störa min sovmorgon! :)
Härlig helg med mycket sol på näsan och långpromenader som behövdes har avverkats. Denna veckan bjuder på tripp till kalmar och växjö för jobb. Bor på det fina slottshotellet som har så mysig inredning. Ska minsann se om jag kan få gå loss med kameran lite denna gång kanske! 

Jag funderar ofta på det här med att alltid vara tillgänglig. Jag är för allt som rör dagens kommunikation - tycker det är superbra med facebook där man kan hålla kontakt emd gamla vänner som man kanske inte hade haft möjlighet att hålla den där dagliga kommunikationen annars. Det är dessutom ett bra sätt att nå många mottagare samtidigt. Fast ibland kan man ju tycka att man får lite väl mycket information om folks liv och man vill ju inte att den kommunikation som sker där ska ta över den som sker utanför skärmen. Jag tycker om bloggar som verktyg, mail är enkelt och sms är bra. Men bara för det vill man inte alltid vara tillgänglig. Bara för att man har en mobiltelefon betyder ju inte det att man alltid sitter med den i handen. Det är ju det fina med sms - man skriver ett sms så kan man höras senare. Jag ser det så men möter ofta en annan uppfattning "vad har du gjort idag egentligen? jag har ringt tio gånger!!??" :)

Vad tycker ni - har vi förväntingar på varandra att vara för tillgängliga?

På bilden ser ni min mobil med sitt nya "hus" - från jobbet - Noa noa

4 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Ja du... har funderat en hel del kring samma sak jag... man är ju alltid tillgänglig, och förväntas att alltid vara det.
Härom dagen så svarade jag inte i telefon på hela kvällen, vilket ledde till att min mamma nästan trodde att jag hade dött. Bara för att jag råkade glömma att sätta på ljudet på mobilen en kväll... baksidan av att alltid vara tillgänglig. :-/

Ha en härlig måndagseftermiddag!! //Petra

Johanna Stålros sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna Stålros sa...

Ja i bland så...på helgerna och i bland även på kvällarna stänger jag av min mobil- vi har ingen hemtelefon heller så då är jag frånkopplad. Så skönt- mina vänner blir tossiga för att inte tala om min kära mamma. Som kan ringa helt hysteriskt och så får jag mig en "utskällning" om tänk om det händer oss något då...ja ibland orkar man bara inte ta in efter en lång arbetsdag tex. Kram Johanna

HannasHörna sa...

Hej! Vilken härlig blogg du har o ditt jobb verkar vara en dröm! Kram o trevlig kväll!